ZINTEGROWANI

Logo KSAP
logo MFIPR
Logo dofinansowanie UE

ZINTEGROWANI

ZIT

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) są instrumentem wspierającym rozwój terytorialny i promującym partnerski model współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego w miejskich obszarach funkcjonalnych (MOF). Celem wdrażania ZIT jest:

  • budowanie partnerstwa i współpracy w ramach obszaru funkcjonalnego oraz wspieranie współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy Związkami ZIT zarówno w poszczególnych województwach, jak i na szczeblu krajowym i międzynarodowym;
  • wspieranie rozwoju kompetencji samorządu terytorialnego niezbędnych do przygotowania i wdrażania strategii, w tym strategii ZIT lub strategii rozwoju ponadlokalnego;
  • wspieranie realizacji projektów i zdolności do pozyskania środków z różnych źródeł.

Realizacja ZIT zwiększa wpływ miast i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie na kształt i sposób realizacji działań na ich obszarze, w tym w szczególności działań wspieranych w ramach Polityki Spójności UE, poprzez realizację projektów zintegrowanych przyczyniających się do rozwiązywania wspólnych problemów oraz skoordynowanego świadczenia usług publicznych na rzecz mieszkańców MOF.

Podstawowym zadaniem Związku ZIT jest kreowanie polityki rozwoju na obszarze realizacji ZIT i koordynowanie realizacji projektów wynikających ze strategii ZIT/strategii rozwoju ponadlokalnego, w szczególności tych współfinansowanych ze środków Polityki Spójności UE. Związki ZIT wspólnie reprezentują władze miast i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie wobec władz krajowych i regionalnych.

ZIT jest wdrażany w Polsce od perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020, kiedy objęto jego wsparciem obligatoryjnie 17 MOF ośrodków wojewódzkich (wspólny obszar funkcjonalny dla Bydgoszczy i Torunia) oraz 4 samorządy regionalne zdecydowały się fakultatywnie objąć nim 7 MOF ośrodków subregionalnych (Aglomeracja Kalisko-Ostrowska, Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzki Obszar Funkcjonalny, Subregion Północny woj. śląskiego, Subregion Zachodni woj. śląskiego, Subregion Południowy woj. śląskiego, Aglomeracja Wałbrzyska, Aglomeracja Jeleniogórska).

W perspektywie 2021-2027 planowane jest rozszerzenie zasięgu realizacji instrumentu ZIT, który nie będzie ograniczony przede wszystkim do MOF ośrodków wojewódzkich, ale również będzie dedykowany wszystkim innym MOF wyznaczonym przez samorząd wojewódzki, w szczególności miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze zdefiniowanych w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 jako obszary strategicznej interwencji (OSI) o znaczeniu krajowym.
Na podstawie decyzji samorządów wojewódzkich ZIT obejmie łącznie 95 MOF.

Podstawą prawną dla wdrażania ZIT w perspektywie 2021-2027 jest art. 28-30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)  2021/1060 oraz art. 9 i 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 (dalej: rozporządzenia UE), a na gruncie prawa krajowego art. 34 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079, tzw. ustawa wdrożeniowa).

Ponadto, zasady realizacji ZIT w Polsce są określone w „Umowie Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce” (UP) oraz w „Zasadach realizacji instrumentów terytorialnych w Polsce w perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027”.

Zapisy rozporządzeń UE przewidują obligatoryjne przeznaczenie min. 8% alokacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na wsparcie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, który będzie wdrażany wyłącznie poprzez ww. instrumenty terytorialne.

Głównym źródłem finansowania ZIT w Polsce jest 16 programów regionalnych, w ramach których na realizację ZIT zostanie przeznaczonych ponad 4,4 mld euro. Dodatkowym źródłem wsparcia realizacji wybranych strategii ZIT są środki programów Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 i Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, służące jako źródło wsparcia wybranych, niezbędnych projektów komplementarnych z obszaru transportu miejskiego wynikających ze Strategii ZIT, uzgodnionych pomiędzy Związkiem ZIT i właściwą instytucją zarządzającą programem krajowym.

Projekty wdrażane w ramach ZIT mogą być współfinansowane ze środków programów regionalnych i krajowych zarówno z EFRR, jak i EFS+ w ramach wydzielonych działań. Dodatkowym źródłem wsparcia strategii ZIT mogą być środki FS lub FST, a finansowane z nich projekty będą miały charakter komplementarny do projektów wynikających ze strategii.

Podstawowymi dokumentami umożliwiającymi wdrażanie ZIT są: strategia ZIT oraz strategia rozwoju ponadlokalnego zawierająca elementy strategii ZIT. Oba te dokumenty mogą pełnić rolę strategii terytorialnej, o której mowa w art. 29 rozporządzenia UE 2021/1060.

Strategia rozwoju ponadlokalnego  jest nowym elementem systemu dokumentów strategicznych, która w założeniu jest odpowiedzią na potrzebę wspólnego planowania rozwoju w obrębie kilku gmin lub powiatów powiązanych ze sobą funkcjonalnie.

Strategia przygotowana na potrzeby wdrażania instrumentu ZIT (czyli strategia ZIT lub strategia rozwoju ponadlokalnego dalej określane jako strategie) jest przyjmowana w trybie właściwym dla wybranej formy prawnej partnerstwa JST tworzącego Związek ZIT.

Strategia ZIT podlega procesowi opiniowania przez właściwą Instytucję Zarządzającą w zakresie możliwości finansowania strategii w ramach danego programu w terminie do 60 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku finansowania strategii ZIT zarówno z programu regionalnego, jak i programu krajowego, wymagana jest również opinia ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego pod względem jej zgodności z UP w terminie 60 dni od dnia jej otrzymania. Dodatkowo, w przypadku strategii rozwoju ponadlokalnego konieczna jest opinia Zarządu Województwa w zakresie zgodności strategii rozwoju ponadlokalnego ze strategią rozwoju województwa, a termin na wydanie takiej opinii to 30 dni.

Związki ZIT mogą być utworzone w jednej z form współpracy jednostek samorządu terytorialnego wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559):

  • porozumienia międzygminnego,
  • stowarzyszenia gmin,
  • związku komunalnego – międzygminnego lub powiatowo-gminnego,
  • związku metropolitalnego w województwie śląskim (ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim, Dz. U. z 2021 r. poz. 1277).

Istotą wdrażania ZIT jest realizacja projektów zintegrowanych przyczyniających się do rozwiązywania wspólnych problemów i skoordynowanego zaspakajania potrzeb obszaru objętego ZIT.

Projekt zintegrowany to projekt, który wpisuje się w cele rozwoju obszaru funkcjonalnego objętego instrumentem i jest ukierunkowany na rozwiązywanie wspólnych problemów rozwojowych – oznacza to, że projekt ten ma wpływ na więcej niż 1 gminę w MOF oraz jego realizacja jest uzasadniona zarówno w części diagnostycznej, jak i w części kierunkowej strategii.

Projekt zintegrowany powinien spełniać przynajmniej jeden z dwóch warunków:

  1. jest projektem partnerskim w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej;
  2. deklarowany jest wspólny efekt, rezultat lub produkt końcowy projektu, np. wspólne wykorzystanie stworzonej w jego ramach infrastruktury w przypadku projektów „twardych”, lub objęcie wsparciem w przypadku projektów „miękkich”, mieszkańców co najmniej 2 gmin OF, co powinno znaleźć swoje uzasadnienie zarówno w części diagnostycznej, jak i kierunkowej strategii.

Interwencja wdrażana w ZIT może być realizowana w ramach wszystkich celów polityki spójności wskazanych w rozporządzeniach UE.

Zakres tematyczny strategii ZIT będący wynikiem przeprowadzonej diagnozy całego MOF powinien być także ujęty we właściwych programach regionalnych lub krajowych, w których przewidziano wsparcie dla realizacji ZIT. W Umowie Partnerstwa wskazano rekomendowane obszary tematyczne, które mogą być w szczególności predestynowane do wdrażania w ramach ZIT, są to:

  • Rozwój zrównoważonego transportu zbiorowego łączącego miasta i ich obszary funkcjonalne;
  • Poprawa stanu środowiska przyrodniczego na obszarach funkcjonalnych miast, szczególnie w zakresie jakości powietrza, rozwoju i ochrony zieleni miejskiej, aktywnej edukacji ekologicznej oraz działania służące ograniczeniu niskiej emisji;
  • Zwiększenie efektywności energetycznej w obszarze funkcjonalnym;
  • Przechodzenie w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności w zakresie rozwijania kompetencji, współpracy i wspólnych inicjatyw podmiotów publicznych i prywatnych w ramach obszarów funkcjonalnych;
  • Wsparcie rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego w odpowiedzi na potrzeby i wyzwania rynku pracy w obszarze funkcjonalnym;
  • Wsparcie rozwoju innowacyjności w obszarach miejskich.

Nie jest to jednak katalog zamknięty i może zostać, decyzją właściwej instytucji zarządzającej, po konsultacji ze Związkiem ZIT, rozszerzony o interwencję z innych obszarów tematycznych.