ZINTEGROWANI

Dlaczego warto i jak zarządzać stowarzyszeniem związku ZIT?

W dniach 6-7.11.2024 r. oraz 18-19.11.2024 r. zrealizowana została VI sesja szkoleniowa: Zarządzanie stowarzyszeniem i finanse publiczne.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznawali istotę zarządzania obszarem funkcjonalnym, cel i zasady budowania partnerstwa oraz konsekwencje prawne dla partnerstwa i jego członków, wynikające z przyjętej formy partnerstwa. Tematem przewodnim było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie kiedy i dlaczego warto założyć stowarzyszenie wspierające funkcjonowanie ZIT.

Uczestnicy w szczególności:

  • omówili instytucjonalne formy partnerstwa oraz wyzwania związane z przystąpieniem nowych gmin (powiatu) do obszaru funkcjonalnego,
  • poznali etapy tworzenia stowarzyszenia i wymagany zakres statutu stowarzyszenia,
  • zastanawiali się jak tworzyć i animować przestrzeń do współpracy lokalnej i ponadlokalnej,
  • poszukiwali rozwiązań zachęcających do współpracy jednostek samorządu terytorialnego (jst), w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF).
  • poznawali podstawowe informacje o zasadach rachunkowości, aktach prawnych wewnętrznych i zewnętrznych dotyczących zarządzania finansami stowarzyszeń,
  • wymieniali doświadczenia w zakresie finansowania działań stowarzyszenia przez lidera, partnerów MOF,  w tym przekazywania i rozliczania dotacji celowych,
  • poznawali podstawowe obowiązki sprawozdawcze i podatkowe stowarzyszeń.

Forma realizacji

Zajęcia odbywały się:

  • 06-07.11.2024 w godzinach 9:00 – 16:15, gr. 1 Warszawa
  • 18-19.11.2024 w godzinach 9:00 – 16:15, gr. 2 Lublin